Kioski Vanhassa Raumassa

Kioski Vanhankirkonkadulla.
 
Vuosi: 1965
Lähde: Kuva: Jouko Nummela
Lisätiedot: Kioskiboomi
Sana kioski tulee Turkin sanasta köshk, jossa se tarkoitti huvimajaa tai huvilaa. Suomessa se tuli merkitsemään pientä myymälää. Kioskien kulta-aikaa Suomessa oli 1950-luku. Se kuului vaatimattomaan huvikulttuuriin. Ruokaa niistä ei haettu, ei liioin asusteita eikä jalkineita. Virvoitusjuomat, makeiset ja tupakka sekä ajanvietelehdet olivat niiden pääartikkeleita. Kioskit olivat varsinkin maaseudulla paikkoja, jonka lipan alle kylän nuoriso kokoontui. Kun autoilu lisääntyi, tulivat huoltoasemat. Kioskit alkoivat harveta. Kauppojen aukioloaikojen pidentäminen oli myös kioskeille kohtalokasta. Jotkut kioskeista ottivat käyttöön uuden aseen: makkara- ja grillituotteet. Syntyivät grillikioskit. Osa menestyi hyvin ja toimii yhä vielä. Useitten kohtalona nakeista huolimatta oli ovien sulkeminen ja poistuminen maailmankartalta.
Kortit:  Kioskiboomi
 
takaisin
 
 Kerro tästä ystävälle!
 
JN-Kulttuurivideot | Rautatienkatu 23, 26100 Rauma | Yhteys