Rauman rautatie
Pitkällisten taistelujen jälkeen Rauman kaupunki päätti rakentaa omin varoin rautatien Raumalta Kokemäen Peipohjaan.
” Ensimmäiset kiskot saapuivat englannista vuonna 1896. Rauman pienet ja suuret pojat kiiruhtivat satamaan seuraamaan ´rautaroikan´ työtä sen alkaessa syyskuussa kiskottaa rataa.
Satamassa nähtiin myös kuinka höyrylaiva Frey purki
laiturille Lyypekistä tuodun veturin ja junavaunujen
rautaosia. Kolmen päivän kuluttua kulki juhlaliputettu
veturi Laitsaaren laiturilta rautatieasemalle.
Kiskotus eteni sen jälkeenkin ripeästi. Kuukauden kuluttua oltiin jo Eurajoen Sydänmaalla ja koko 48 km:n pituinen rata valmistui lopullisesti lokakuun lopulla 1896” ( Ulla Heino )
Rautatien valmistuminen merkitsi sataman toiminnan
vilkastumista. Tampereen suunnalta alkoi tulla puutavaraa laivattavaksi kiihtyvällä vauhdilla. Matkustajaliikenne myös vilkastui ja rautatien myötä syntyi kaupunkiin uutta teollisuutta.
Rautatie oli Rauman omistama aina vuoteen 1950, jolloin se myytiin valtiolle.
Sekä tavaraliikenne, että matkustajaliikenne jatkuivat
kuitenkin entiseen malliin.
Autoliikenteen vilkastumisen myötä alkoi matkustaja-
liikenne radalla olla kannattamatonta ja vuonna 1988 matkustajaliikenne lopetettiin.
Kuvat ovat 1940-luvulta.
|